Er is al eindeloos veel gezegd en geschreven over hoe je jezelf of je idee moet verkopen in drie minuten. De klassieke pitch, weet je wel, die nogal geforceerd aanvoelt als een verkooppraatje. Da’s uiteraard ook de bedoeling, maar niet tijdens spontane ontmoetingen onderweg, toch? Dus wat als die ‘pitch’ eigenlijk helemaal geen verkooppraatje hoeft te zijn, maar gewoon een moment van verbinding? Laat die frons maar zakken. Ik leg het je uit.
Als sidekick van langetermijndenkers ontmoet ik vaak mensen die zó goed weten wat ze doen, maar moeite hebben om het helder uit te leggen. Niet omdat ze het zelf niet begrijpen, wel omdat hun verhaal eromheen nog wankel staat. Te breed, te braaf, te veel uitleg, te veel excuses. En dat is zonde, want wie weet ontmoet je onderweg wel je droomklant. Dan wil je natuurlijk niet dat je gesprekspartner afhaakt wanneer jij je mond opendoet. Daarom ontwikkelde ik de DIY-pitchgids voor spontane ontmoetingen onderweg.
In Sidekicked-land is een pitch een kans tot écht contact
Niet zo’n geforceerd moment waarop jij alleen maar over jezelf praat of je riedeltje afsteekt terwijl je gesprekspartner vriendelijk begint te knikken en je diens gedachten ziet afdalen naar de boodschappenlijst voor de rest van de week. Nee. Een pitch is een uitnodiging tot dialoog. Een echt gesprek, tussen twee mensen die nieuwsgierig zijn naar elkaars leefwereld en oprecht luisteren naar wat de andere te zeggen heeft. Klinkt logisch misschien, maar in de praktijk is dat blijkbaar niet zo evident.
Maar waarom gaat het dan zo vaak mis?
- Jij weet wel wat je doet, maar anderen snappen het niet: Je voelt wat je komt brengen. Je weet voor wie je het doet. Maar zodra je het probeert te verwoorden, voel je dat het niet landt. Niet omdat je boodschap niet klopt, maar omdat je verhaal (nog) geen structuur heeft. En dat kan ontzettend frustrerend zijn, want je inhoud is wél sterk. Alleen krijgt ze nog niet de vorm die ze verdient.
- Je boodschap klinkt te vaag, te braaf of te breed: “Ik help mensen groeien in hun potentieel.” “Ik verbind strategie met creativiteit.” Klinkt mooi hé, maar wat betekent het? Hoe algemener je praat, en scherpe keuzes vermijdt: hoe meer je verhaal inwisselbaar wordt. Wat je nodig hebt, is niet méér inhoud, maar meer durf in je positionering en helderheid in je taal.
- Je praat alleen maar over jezelf: Deze gaat al een tijdje mee, en is heel hardnekkig in communicatieland. We doen het allemaal weleens, maar onthou: een pitch gaat niet over jou. Het gaat over wat jij kunt betekenen in de wereld van de andere. Je gesprekspartner zoekt dus herkenning, een hoofd rol in jouw verhaal. En in the end - wat die hoofdrol oplevert.
Van zodra je verhaal dat duidelijk maakt, gebeurt er iets magisch:
- je wordt gehoord,
- je voelt vertrouwen,
- en je trekt mensen aan die echt passen bij wat jij in de wereld brengt.
Een pitch is als een goed gesprek
Stop dus met jouw verhaal te zien als een visitekaartje. Het is de brug tussen jouw wereld en de wereld daarbuiten. Hoe sterker die brug, hoe makkelijker je samen kunt bouwen aan iets duurzaams. En dat kan altijd en overal beginnen met een goed gesprek: aan de koffiemachine, in de rij bij de bakker, aan de rand van een zwembad, tijdens een wandeling met je hond.
Wie z’n verhaal helder heeft, kan op elk moment het verschil maken. Want wie weet kunnen jullie wel iets voor elkaar betekenen: kun jij precies datgene waar de vriend van de vriend hulp bij nodig heeft. Of heb jij de oplossing in huis waar het lief van de vriendin van de dochter van de buurvrouw al zo lang naar zocht. Op voorwaarde dat het klopt natuurlijk, en je verhaal niet aanvoelt als een verplicht nummertje.
Maar hoe kom je nu tot de kern van je verhaal als je er middenin zit?
Vanuit je rol en dagdagelijkse realiteit zie je vaak niet meer wat je kern is. Je zit er te dicht op. Veel AI-tools of templates helpen je misschien wel aan de ‘juiste’ zinnen’, maar niet aan de juiste keuzes. Die ga jij zelf nog moeten maken. Want dat is net wat nodig is: kiezen tussen wat je zegt, en wat niet. En dat is precies wat de DIY-Pitchgids je helpt doen (volg de link voor meer informatie).
Op je eigen tempo aan de slag met de DIY-Pitchgids
Deze digitale Pitchgids is voor mensen zoals jij: betrokken, zelfstandig, inhoudelijk sterk, maar zoekend in hoe je je verschil duidelijk op momenten die ertoe doen. Je werkt op je eigen tempo, in je eigen taal. Zonder druk. Met een gids die je houvast geeft op langetermijn.
Wat je krijgt?
- Structuur om je verhaal te ordenen
- Voorbeelden die tonen hoe het ook kan
- Reflecties die helpen kiezen en schrappen
- Oefeningen om laag per laag tot de kern te komen
- Side-tips voor onderweg
- En een gratis 1-op-1 sparmoment van 45 minuten avec moi, je persoonlijke sidekick.
En stel - stel! - dat je gesprekspartner toch niet die ideale klant blijkt te zijn? Je verhaal zal op z'n minst blijven hangen. En je heb nog steeds een goed gesprek gehad 😉. Eén dat je misschien nét op een ander spoor zet. Eén dat voedt. Ik wens het je toe.
Vragen, inzichten, kronkels? Of denk je dat Sidekicked iets voor jou of je team kan betekenen?
Stuur gerust een mailtje naar vicky@sidekicked.be